Audi

"Med Cubiks fandt vi et hold, der forstår de forretningsmæssige konsekvenser af, hvad der skulle opnås, og udviser evnen til at sikre, at alle berørte parter havde en engagerende og positiv oplevelse."

Som en del af den globale Audi 2020-strategi, er virksomhedens mission om at "glæde kunder i hele verden" central. Audi Belgien fandt, at det var nødvendigt at etablere en række strategier for forhandlerne for at arbejde mod denne målsætning. Eksisterende forhandlere var ofte for travle med daglige operationelle gøremål for flere bilmærker, til at fokusere på Audi og forberede de bedst egnede fra næste generation, til at tiltræde mere ledende roller.

Cubiks' internationale fodaftryk og ekspertise gjorde dem til en naturlig partner, til at hjælpe Audi Belgien med at oversætte den globale strategi til et lokalt initiativ.

Multinational success

Multinational success

Audi Gruppen opererer på tværs af fire kontinenter

Et Premium mærke

Et Premium mærke

Fortræffelighed er en del af Audis DNA

Global arbejdsstyrke

Global arbejdsstyrke

Over 80,000 ansatte internationalt

Udfordringer

Det var vigtigt, at valget af fremtidige ledere fokuserede på begrebet »kunde glæde«. En ny Audi Manager-rolle blev skabt til at inkorporere dette, med job kompetencer baseret på organisationens målsætning om at blive verdens førende premium brand.

Ved at justere forhandlernes rolle, kunne ansvarsområdet indenfor forretningsstrategi forblive i hænderne på disse erfarne personer, mens de nye Audi Managers ville fungere som "brand evangelister", med fokus på den daglige ledelse af Audi mærket hos hver forhandler.

En central forhindring for dette projekt var at konsolidere den nye managerrolles kompetenceprofil på tværs af Audis operationer i Belgien. Cubiks samarbejdede med Audis interessenter med at kortlægge de 23 kompetencer, som Audi hovedkvarter i Tyskland krævede, ind i et aftalt sæt af 8 essentielle kompetencer for belgiske forhandlere.

Efter kernekompetencerne var på plads, blev en jobbeskrivelse udviklet til den nye Audi Manager.

Løsninger

For grundigt at udforske en kandidats kompetencer og kvaliteter, bedes de først om at udfylde en række online-assessments.

  • PAPI 3 Salg og Ledelse: Der udforsker arbejdsstil og arbejdsrelateret personlighed
  • Cubiks Team Role Questionnaire: Der ser på hvilken type rolle et individ foretrækker at tage i gruppesammenhæng
  • Færdighedstests: Undersøger numeriske og verbale færdigheder

 

På assessment-centeret, tager Cubiks konsulenter deltagerne gennem et kompetencebaseret interview, fokuseret på Audis kompetencer. Kandidaterne har også mulighed for at udvise deres praktiske færdigheder med et ledelsesmæssigt rollespil og en Audi business case.

Efter dette, får deltagerne feedback på deres præstation, samt en diskussion omkring deres PAPI profil. Disse 'live' feedbacksessioner er afgørende for troværdigheden af processen med kandidaterne samt de eksisterende forhandlere.

Audi Distrikt Managers er inkluderet i feedbacken og arbejder med i at designe en uddannelsesplan for de nye Audi Managers. Da mange deltagere er interne kandidater, er det afgørende, at dem der ikke fik jobbet modtager konstruktiv feedback og beslutningen forklares fuldt ud.

Resultater

Audi-forhandlere har rapporteret, at deres nye ledere har gjort det muligt for dem at dedikere mere af deres tid til strategi og udforske fremtiden for deres handelsaftaler med Audi. De har fuld tillid til kvaliteten af disse nye medarbejdere og deres evne til at promovere Audis brand.

Ved lanceringen i 2012, var målet med dette initiativ at have ansat 68 Audi Managers ved udgangen af 2018. Indtil nu er 48 nye Audi Managers blevet ansat og processen er fortsat i gang.

Projektet med Audi førte til at Cubiks blev tildelt prisen ‘Best People Assessment and Testing company’ ved Belgiens 2015 HR Excellence Awards.