Internationale udstationeringer: en kæmpe mulighed for både organisationer og enkeltpersoner

Skrevet af Charlotte Dawson-Church
Tidligere udgivet af PSI Talent Management eller Cubiks, før tilstedekommelsen af Talogy.

Internationale udstationeringer kan skabe en lang række fordele, både for arbejdsgivere og medarbejdere. De er en smidig måde for organisationer til at besætte ledige stillinger på, og de tilbyder fremragende muligheder for enkeltpersoner til at udvikle nye færdigheder og kunne opleve forskellige kulturer.

Da e-mailen først dukkede op i min indbakke, læste jeg ordene ‘International Cubiks Secondment in Germany’, og efter hurtigt at have scannet igennem havde jeg inden for to minutter besluttet mig for, at dette ikke var noget for mig.

For det første var jeg meget glad i min nuværende stilling med at arbejde som konsulent på Cubiks UK-kontoret og for det andet, hvad ville jeg gøre uden min kat … og ham, der snart bliver min mand?

Men af en eller anden grund blev jeg ved med at vende tilbage til e-mailen og tænke på, hvor fantastisk det kunne være – en mulighed for én gang i livet at bo og arbejde i udlandet. Så, jeg holdt op med at overtænke det og lagde mit navn i puljen.

Fire måneder senere og ved slutningen af min tid i Tyskland er jeg overbevist om, at internationale udstationeringer (hvis organisationer var i stand til at tilbyde dem en stilling) er en virkelig fantastisk mulighed for både medarbejderen og arbejdsgiveren.

3 grunde til, at internationale udstationeringer er en god idé

1. De kan transformere den måde, som virksomheder udfører deres ressourcer på

En af grundene til, at udstationeringsmuligheden dukkede op, var, at der var behov for en konsulent på mit niveau af opbakning til vores kontor i Tyskland med det, der forventedes at blive et meget travlt første kvartal af året. Som organisation vil Cubiks typisk vælge at besætte de ledige stillinger med nuværende medarbejdere, før de kigger eksternt, og det er ikke anderledes for kortsigtede, lokale eller internationale projekter. Det er ganske enkelt hurtigere, billigere og mindre risikabelt at ansætte en person, som kan træde ind i en stilling med de nødvendige færdigheder, ekspertise og eksisterende viden omkring virksomheden.

Udstationeringer behøver heller ikke altid at være i lange perioder, flytning af en nuværende medarbejder i et par uger eller måneder for at give opbakning til et ressourcekrævende projekt, udfylde et hårdt tiltrængt hul i færdigheder eller endda dække en travl ferieperiode, kan være svaret på mere en mere smidig rekruttering.

2. De giver gode muligheder for udvikling

En af grundene til, at jeg blev ved med at blive trukket tilbage til idéen om udstationeringen, var den mulighed det, som ville give for min egen personlige udvikling. Jeg havde arbejdet på det britiske kontor i næsten 4,5 år, da udstationeringen blev annonceret, og jeg ledte efter en måde at presse mig selv og udvikle mig som konsulent uden nødvendigvis at ville ændre min stilling.

Udstationeringen var derfor det perfekte svar, der gav mig mulighed for at opleve nye typer projekter, arbejde med forskellige kundebehov og tilpasse mig en anden kulturel arbejdsstil alt sammen inden for den samme organisations komfort. Denne læring er alt sammen noget, som jeg vil tage med mig tilbage for at dele med mit team derhjemme og demonstrere, at udviklingsmulighederne ikke bare behøver ende med den udstationerede.

3. De bringer internationale medarbejdere tættere sammen

Og jeg kan ikke glemme mit nye team, og de kolleger i Tyskland som jeg har brugt de sidste tre måneder på at arbejde sammen med. Det er sikkert at sige, at jeg vil tage herfra med flere nye venner, friske idéer til at inspirere mit arbejde i Storbritannien og masser af vidunderlige minder, alt sammen takket være dem.

Selvom jeg altid har følt mig stolt over at tilhøre en international organisation, har denne udstationering bestemt fået mig til at føle mig meget mere forbundet med mine kolleger; og mit mål er at fortsætte dette yderligere, udvide mit netværk, hvor det er muligt og finde måder at arbejde med andre kolleger på (internationalt eller tværgående). Det er en påmindelse om, at uanset størrelsen eller geografien af din organisation, kan det have en enorm indflydelse at finde selv de mindste måder at bringe dine medarbejdere tættere sammen på!

Opbygning af bedre organisationer gennem en inkluderende leder

Emnet Diversitet og Inklusion (D&I) er for tiden et fokusområde for mange organisationer.

Organisationer, der tidligere har haft succes med at skabe bæredygtig forandring i forhold til D&I, har haft stærkt engagement og handling blandt deres lederskab.

I denne hvidbog vil du lære om den stilling, som ledere har i forhold til at skabe en inkluderende kultur, en der stræber efter at skabe allierede eller forkæmpere for diversitet samt de ledelseskompetencer og karakteristika, som bidrager til inkluderende adfærd og klima.

Download nu
building better organizations through inclusive leadership cta whitepaper cover
Decoration